Assalamualaikum
Barcelona, 3 days 2 nights unplanned trip. Searching for a cheap flight ticket, announce it to twitter and there I go. I'm always liddat. :D
TIPS 3: Cari tiket flight yang boleh sampai pagi dan ambil tiket balik pada lewat petang. You'll save some time. :)
Stayed at Bohemia Barcelona. Well recommended but you have to share the toilet. Walking distance from the tourist main attractions and metro. GBP 20/person/night.
The room, hallway, dining area and kitchen. Perfect.!
Halal restaurant is just across the street. :)
The Metro's map. I'm so good in reading maps. A++
Day 1 - City, La Pedrera, La Ramblas, Mercat and shopping.! :D
They love lepak-lepak kat kedai tepi jalan sambil minum coffee.
La Pedrera.
Antonio Gaudi's masterpiece.
Could you see that colourful scales.?
That is his trademark.
Tak masuk pun, tapi tengok dalam postcard cantik.
The entrance fee is €14.00
Then, we just walked along La Ramblas. Lebih kurang macam uptown or jalan TAR.? Errr.. Ada banyak-banyak kedai jual kiri kanan jalan. Get your souvenir here.! Tips: You can get a cheaper price if you buy at the shops rather than the stalls. SEmakin jauh anda jalan, semakin murah harga barang. Tawar-menawar dialu-alukan. Most of the sellers are Pakistani. Everytime you enter the shop, they will say, "Murah.. Murah.." Duhh.. "Eh, mahal gile barang.! Tak nak beli lah" :p
Along La Ramblas, you will find the La Boqueria Mercat on your right. Best gile pasar ni. Wajib beli fruit juice. Just € 1.00 each.
The entrance
The veges
Zumos.! Pick your favourite fruits. I chose Mango+Coconut two days in a row.
Ze fruits...
And yes.! Shopping kat Barcelona memang best. You can get Zara and MNG at a cheaper price. Unfortunately, i don't like the fashion styles. So, I just bought two perfumes.
A happy lady
Zara kiddos.. ;p
One of thing that I like about Barcelona is tourist friendly. Ada escalator tu. Tiada lagi sakit tumit ketika berjalan. ;p
Panjang dan tinggi escalator ini. :D
Reminiscing drama Maria Mercedes.
Sanggup ponteng koko
Okeyh.! Parc Guell wajib pergi. American Next Top Model pernah buat shooting kat sini. Kalau nak feeling like a model, meh la buat runway. If I'm not mistaken, Antonio Gaudi nak buat tempat ni sebagai 'taman perumahan' tapi tak jadi. Seriously, amazing.! Free of charge. :D
Kitorang gerak quite early from the hostel, around 6.30am. About 30 minutes walk, we were there. Waktu tengah pening-pening cari signboard, ada pakcik yang tengah rushing pegi keje stop dan tolong kitorang. So nice of him.
"Parc Guell..? 5.! (sambil tunjuk lampu isyarat dan berlakon)"
"Si.. Gracias.." (maksudnye, lepas lampu isyarat ke-5, turn left)
TIPS 4: Wake up early and start your journey early. Boleh amek gamba banyak-banyak sementara orang tak ramai. :)
I don't have the talent to be a model
Parc Guell is so famous with the 'lizard'
You'll find lots of this lizard's keychain ;p
Like gingerbread man's house
Abang belakang tu tengah buat shooting.
Dia juga rakam kitorang tengah amek gamba. Haha.
Next was Sagrada Familia. It is a church that has been under construction since 1882. It will take about 100 years before it will be completed. I guess, takkan siap pun. Memang gile.! Dari jauh nampak macam busut je. Geli badan rasa. ;D
Kat sini pun ada makcik baik hati tolong tunjukkan jalan. Tak tanya pun, tapi dia yang approach dan tolong or do I look approachable.? Tapi, I just know few spanish words. Luckily bunyi dah macam English sikit-sikit. Faham la jugak. Most of the time, dia pakai bahasa isyarat je la.
"buat bahasa isyarat: jalan terus.. terus... terus... then turn left.. jalan terus sampai jumpe.."
"muchas gracias.."
Macam orang kampung yang mostly tahu cakap "yes, no, alright, thankyou.." Aku macam tu la. "Si, No, Muchas Gracias". Kekeke. Diorang memang takkan cakap english. So, kalau nak kecek kelate pun boleh. korang cakap bahasa melayu, diorang balas dalam spanish. Macam manusia cakap dengan kucing. Eh.? ;p
TIPS 5: Smile, be confident and make the 'I'm not innocent and not a suicide bomber' face expression.
The moment I've been waiting for. FC Barcelona "Camp Nou" bebeh.! Entrance fee: € 22. Wish to meet Messi but it was only just a dream. To be honest, Camp Nou buruk. Haha. Old Trafford dengan Manchester City lagi best dan lawa. Sebab ramai sangat orang, no tourist guide. So, depend on audio guide je. Dah la tak boleh masuk home changing room. I really wanna take pictures with the jerseys. Press conference room pun tak boleh amek gamba. VIP box pun tak boleh masuk. I'm very disappointed. T_T
Ada pakcik baik hati, bagi salam kat kitorang and showed us the way. Jzkk. :)
A disappointed lady. I just wore a fake smile. T_T
"mes que un club"
"More than a club"
Plaza Catalunya. Macam dataran merdeka je. Ade fountains. Just opposite to La Ramblas. Pekena mango juice lagi. :D
You will find this pili air merata-rata. Drinking water.!
Tulis nama Fabregas tu. I'm searching for Messi, tapi hampa.
Next: Montjuic, The magic fountain.! The show will start at 9.00pm - 11.00pm. Fantastic. Magnifico.! Seperti air yang sedang menari-nari.
While waiting for the show, kitorang lepak kat sini. I can't recalled the name. Our first impression,
"Macam Putrajaya lah...!"
The Magic Fountain. Water, light and music. Perfect combination. :)
TIPS 6: Came early and find your sweet spot. Sumeorang dah start susun atas tangga at 6pm lagi.!
Day 3 - Barcelonita.. Its the beach.. :D
The backpackers with major sunburn. T_T
Ada pakcik kat bus station panggil kitorang chicas. Hehe. Chicas boleh, bukan Chicarito. :D
That's the end of my Summer 2012 trips. Planning for my Winter 2012, Easter 2013 and Summer 2013 trips. Hehe. :D
p/s: I'm so lazy to upload the pictures in my fb. Just bare with it. :D



2 comments:
izzati...! nak gamba kite kat barcelona sekeping 2. nak buat profile picture.keh3...aritu tak sempat amik dgn rahimah...sedih.... hee ;D
boleh.. bukan sekeping-dua, tapi berkeping-keping.. i'll send them to your e-mail ok. ;)
Post a Comment